Suikervrij en koolhydraatarm wat is dat nou precies.

Wat houd suikervrij eten nou precies in.

Suikervrij eten betekent allereerst dat je alle witte tafelsuiker elimineert uit je dagelijks menu. Daarnaast probeer je alle witte producten zoals witte pasta, witte rijst, witte bloem etc.te vervangen door volkoren. Deze zorgen namelijk voor een flinke piek van je bloedsuikerspiegel. Je kiest beter voor producten met veel vezels, om zo’n suikerpiek te voorkomen.
Voor veel mensen werkt dit suikervrije eetpatroon om de zogenaamde snaaimomentjes naar producten met suiker te stoppen en ook om de zo bekende middagdip te vermijden.

Mag ik dan nooit meer iets zoet?
Natuurlijk wel, ikzelf gebruik af en toe volkoren producten om bv iets lekkers te bakken en zoet deze dan met fruit zoals bananen en zelfgemaakte appelmoes.
Kijk wel uit met het zoeten van gerechten dmv dadels.
Veel mensen vergeten dat in iedere dadel gemiddeld 6 gram suiker zit.
Dadels zijn extreem rijk aan de natuurlijke suikers glucose, fructose en sucrose. Ze kunnen zorgen voor een flinke suikerstoot in de bloedbanen, en het heeft in dit opzicht geen direct verschil met gewone suiker. Natuurlijk zijn dadels wel gezonder dan gewone suiker. Dit komt, omdat dadels ook vezels, vitaminen en mineralen bezitten. Dit zorgt er bijvoorbeeld ook voor, dat je niet direct zo’n last krijgt van rondvliegende bloedsuikerspiegel-schommelingen, omdat vooral de vezels de suikers in de dadel onderbouwen. Lege suikers hebben deze “ buffer” niet en zorgt voor een directe opname. Dus gebruik met mate.

Suikers en koolhydraten en het verschil hierin.

Alle natuurlijke producten, die koolhydraten bevatten, bevatten ook van nature aanwezige suikers. Sommige mensen die suikervrij eten, eten ook zo weinig mogelijk koolhydraten, ook de koolhydraten die van nature in ons voedsel aanwezig zijn. Koolhydraten vind je bv ook in volkoren granen, in bonen, in fruit en zelfs in groente.
Mensen die koolhydraatarm eten, eten dus liever geen bananen of pure appelmoes, geen gedroogd fruit, maar ook geen volkoren brood, want ook dat zit vol met koolhydraten.

Bij koolhydraatarm eten verban je dus niet alleen de snelle suikers en witte producten met een flinke impact op de bloedsuikerspiegel uit je dieet maar je elimineert zoveel mogelijk alle koolhydraten. Dit betekent dat je ook geen volkoren spelt pasta, zilverliesrijst of bananen meer eet. Want deze bevatten van nature veel koolhydraten.  Je gebruikt een van de drie macro-nutriënten in ons voedsel (koolhydraten, vetten en eiwitten) veel minder tot bijna niet. Sommige kiezen voor 25% koolhydraten maar de echte fanatiekelingen streven naar 5% koolhydraten in hun menu. In dit laatste geval spreken we ook wel over eeketogeen dieet. Je probeert dan om jouw lichaam in plaats van een koolhydraten-verbrander een vetverbrander te laten worden. Je dagelijkse dosis energie haal je dan niet meer uit koolhydraten, maar uit vetten.

Het schijnt dat je met een koolhydraatarm dieet een groot gewichtsverlies kan verkrijgen Dit dieet bestaat dan ook al jaren en is beter bekend als het Atkins dieet, Tegenwoordig wordt dit “als de focus op een hoge dosis vet en eiwit ligt” ook wel het ketogeen dieet genoemd.

 

Zijn alle koolhydraten dan ongezond? Nee hoor.

Er zitten namelijk ook koolhydraten in groenten en fruit, in peulvruchten én zelfs in noten. Deze voedingsmiddelen hebben we nodig, want ze zitten boordevol voedingsvezels, mineralen en vitaminen.
Wil je een koolhydraatarm dieet gaan volgen, dan moet je wel zorgen dat je
voldoende eiwitten en vetten binnen krijgt.Dit kun je doen door meer noten te eten.
Vaker gaan mensen juist veel dierlijke producten eten om aan hun eiwitten te komen Dit is immers de makkelijkste manier om koolhydraatarm te eten: kaas, yoghurt, boter, room, vlees en vis, bevatten lekker weinig koolhydraten en geven je lichaam wel de benodigde energie (oftewel voldoende calorieën).
Maar zoveel dierlijke producten zijn helemaal niet gezond voor ons lichaam. Niet alleen missen deze producten vezels en fytonutriënten, ze werken ook nog eens
 verzurend.
Ook kan door teveel dierlijke producten te gebruiken je hormoonhuishouding van slag raken en dat is ook niet goed voor je. Alles met mate dus.

En denk eraan….

Geef je favoriete eten niet op,
maar maak het gezonder.